Registrator- och Arkivariedagarna 2025
Registrator- och Arkivarie
dagarna 2025
Varmt välkommen till konferensen för registratorer och arkivarier i landets alla kommuner och regioner!
Som registrator eller arkivarie är du en av de allra viktigaste spelarna i kommunal förvaltning, länken mellan kommunen eller regionen och medborgarna. Många gånger är det en ensamroll med tungt ansvar som kräver att du har en bred och djup kompetens och kan hänga med i omvärldens snabba förändringar. Ändå är det sällan som just din yrkeskår får den fulla uppmärksamheten som ni förtjänar.
Just därför finns Registrator- och Arkivariedagarna!
Piku Utbildningar hälsar dig varmt välkommen till Registrator- och Arkivariedagarna 2025, en lunch-till-lunch-konferens fylld till brädden med kunskap, inspiration och erfarenhetsutbyte.
Du får ta del av ett späckat program med intressanta talare som vi hoppas ska ge dig nya perspektiv och berika ditt arbete på hemmaplan. Kvällen den 8 april har vi en gemensam middag som såklart bjuder på god mat, mingel och samtal, men också korandet av Årets Registrator / Arkivarie 2025.
Samla kollegorna så ses vi i Stockholm den 8 – 9 april 2025!
Förra årets Registrator- och arkivariedagar blev väldigt uppskattat på alla vis. I år ska vi försöka överträffa oss själva med ett spännande program, intressanta talare, god mat och mycket kontaktskapande med kollegor från hela landet!
Med reservation för ändringar och tillägg.
11.00 Inregistrering
11.30 Lunch
12.30 Inledning
12.40 Vad innebär höjd beredskap?
Patrik Thomé, beredskapsstrateg, Upplands-Bro kommun
Nattöppna förskolor, bevakning av nödvattentankar, inkvartering av evakuerade och hantering av ransoneringskort. Upplands-Bro har utarbetat sin plan för att ställa om hela organisationen i händelse av krig. Vilka nya uppgifter får kommunen vid höjd beredskap och vilka lagar slutar respektive börjar gälla då?
13.15 Digital bevaring – så lyckas ni med ert e-arkiv
Mats Johansson, enhetschef, stadsarkivet i Lunds kommun
Om processen att anskaffa ett e-arkiv, med fokus på både externa och interna faktorer. Vilka rättsfall finns och hur ser marknadsläget ut. Vilka tekniska och organisatoriska förutsättningar finns och hur undviker du vanliga fallgropar?
13:50 Registratorn – en roll i förnyelse
Fredrik Wastesson, registrator och informationssamordnare, Norrköpings kommun
Informationsmängderna ökar, hackerattacker och säkerhetsåtgärder i samma takt. Parallellt med det verkar vi äntligen ta stegen mot genuin digitalisering. De tre benen juridik-teknik-praktik har aldrig varit en större utmaning än idag. Samtidigt lyfts registratorsfunktionen fram som en nyckelroll i vår demokrati. Vi inte bara ”gör rätt” – vi upprätthåller offentlighetsprincipen, och hela vårt demokratiska system och levnadssätt.
14.20 Fika
14.50 NIS 2 och Cybersäkerhetslagen
Katarina Tullstedt, jurist
I och med det nya direktivet NIS2 och den föreslagna Cybersäkerhetslagen ställs tydligare krav på bland annat riskanalyser och olika säkerhetsåtgärder. Många organisationer kommer att omfattas – hur påverkas arbetet i kommunerna och för registratorer och arkivarier?
15.25 Leverans av digital arkivinformation till e-arkiv
Ulrika Hjalmarsson, arkivarie, Stadsarkivet, Stockholm stad
Om hur Stockholms stadsarkiv använder sin leveransprocess som stöd i arbetet med digitala arkivleveranser. Hur har det gått att leverera till e-arkivet? Du får ta del av erfarenheter, utmaningar och lärdomar.
16.00 Paneldebatt: Registratorns och handläggarens roller
Mats Johansson, Fredrik Wastesson
De flesta handläggare förväntas ha en hög digital mognad och på vissa arbetsplatser finns tankar att inte bara lägga över diarieföringsansvaret på handläggare utan även möjligheten att avsluta sina egna ärenden och ibland även starta nya ärenden. Vilka risker finns med det?
Hur gör man kvalitetskontroll om det är handläggaren som ansvarar för hela diarieföringen? Det tycks vara mer eller mindre praxis numera att handläggare diarieför handlingar i sina egna ärenden, men vad får det för konsekvenser? Finns det någon bra strategi att hantera de handläggare som är mindre bra på att diarieföra? Blir det samma kvalité som när registrator skötte hela diarieföringen? Hinner man som registrator göra kvalitetskontroller om man i första hand har som uppgift att starta/avsluta ärenden? Att diarieföringen i ärendena i stor utsträckning sköts av aktuell handläggare – vilken förändring har det inneburit för registratorn?
16.30 Egen tid
18.30 Middag
Vi börjar med fördrink & mingel och får sedan avnjuta en god middag.
Vi korar även Årets Registrator/Arkivarie 2025!
23.00 ca Avslutning för kvällen
08.30 Sammanfattning av gårdagen
08.40 Hur kan vi använda AI utan att krocka med GDPR?
Katarina Tullstedt, jurist
För några år sedan pratade alla om GDPR, nu pratar alla om AI. Men hur hänger GDPR och AI ihop? GDPR har krav på information och öppenhet och AI beskrivs ofta som en sluten låda som använder mängder av uppgifter. Blir det en omöjlig krock? Hur hanterar man komplex teknik så att det sker enligt alla krav som finns i regleringarna GDPR, AI Act, Cybersäkerhetslagen osv.
09.15 Hot och våld på jobbet
Anna Rolfsdotter, senior säkerhetskonsult
Hur hanterar vi hot som kan komma in via telefon, e-post eller brev? Vilka strategier kan vi ha för att bemöta rättshaverister? Om vi ställs inför ett suicidhot, hur vi kan ge ett professionellt och medmänskligt bemötande? När kan vi behöva anpassningar i vårt privatliv för att skapa en balanserad och hållbar arbetsmiljö och hur hanterar vi farliga föremål som lämnas in, exempelvis vid en reception, på ett säkert sätt?
09.50 Fika
10.15 Offentlighet och integritet – svårigheter med utlämnande av allmän handling
Gustav Fors, förvaltningsjurist, Stadsarkivet, Stockholm stad
Det handlar om balansen mellan offentlighetsprincipen och integritetsskyddet för enskilda individer. En genomgång av svårigheterna med sekretessprövning till skydd för enskilda och balansen mellan allmänhetens rätt till insyn och individens rätt till integritet.
10.50 När den mentala energin tar slut
Marianne Di Schiena, leg. psykolog/organisationskonsult, Feelgood Företagshälsa
Stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning idag. Hur fångar vi upp tidiga signaler och vad kan vi själva göra för att undvika att må dåligt och bli utmattade?
11.25 Från mörker till framgång
Fatmir Seremeti, föreläsare, entreprenör och elitidrottare
Många ledarskapsteorier kommer från början från idrottens värld. Här får vi historier och metoder för att bygga ett starkt team och insikter i att övervinna motgångar och uppnå framgång.
12.00 Avslutning med lunch
Patrik Thomé, beredskapsstrateg, Upplands-Bro kommun, är tidigare överstelöjtnant och chef för Försvarsmaktens Operativa kommunikationsförband och Psyopsförband. Patrik har också varit Sveriges representant i tre Nato-arbetsgrupper som expert på informationspåverkan och försvarsvilja samt arbetat med försvarsplanering.
Mats Johansson, enhetschef vid Stadsarkivet i Lund, är även ansvarig för SkånEarkiv, en framgångsrik e-arkivsamverkan för totalt 19 kommuner, och därmed ett av landets största samarbeten kring e-arkiv. Mats har en bakgrund som arkivarie och servicechef vid Malmö tingsrätt och han har upphandlat e-arkiv två gånger samt gjort förstudier för statliga myndigheter, och skrivit boken Att upphandla och driva e-arkiv – Marknad, omvärld och behov.
Fredrik Wastesson, informationssamordnare, Norrköpings kommun. Fredrik har en bakgrund som socionom med flera roller inom socialt arbete men är idag diplomerad registrator och informationscontroller med erfarenhet som registrator och arkivredogörare. Idag är han informationssamordnare vid Kompetensförsörjningskontoret i Norrköping vilket är en roll med syfte att samordna arkiv, registratur, personuppgiftshantering och informationssäkerhet.
Marianne Di Schiena, leg. psykolog på Feelgood Företagshälsa, arbetar med att utveckla både individer och arbetsgrupper och träffar dagligen människor som upplever hög stress och som riskerar att bli utmattade. Hon stöttar också chefer med att fånga upp tidiga tecken på ohälsa och hur man kan förebygga. Marianne håller även utbildningar inom olika områden.
Ulrika Hjalmarsson, arkivarie, Stadsarkivet, Stockholms stad. Ulrika är arkivarie i grunden men har under längre tid befunnit sig inom näringslivet i rollen som projektledare. Senare tid har hon arbetat som arkivarie med fokus på digitala arkivleveranser med leveransprocess/metod och kvalitetshöjande arbete som särskild inriktning. Hon har också flerårig erfarenhet som förvaltningens objektledare för e-arkiv Stockholm.
Katarina Tullstedt, jurist, har stor erfarenhet av arbete i gränsområdet IT och juridik. Hon var tidigare enhetschef på IMY/Datainspektionen för Enheten för säkerhetstillsyn, och innan dess Enheten för myndigheter, vård och utbildning. Katarina har arbetat över 20 år inom åklagarväsendet, specialiståklagare och driver idag en nystartad konsultverksamhet, Tullstedt Juridik AB.
Anna Rolfsdotter, senior säkerhetskonsult, Säkkon AB. Säkerhet är något hon brinner för, delvis pga i olika incidenter som hon råkade ut för som gymnasielärare. Anna valde att söka sig bort från skolvärlden för att få bättre verktyg samt att få möjligheten att kunna jobba förebyggande kring hot och våld hos olika kunder. Idag utbildar Anna kunder i hela landet med att förebygga samt hantera hot och våld på arbetsplatsen.
Gustav Fors, förvaltningsjurist, Stadsarkivet, Stockholm stad. Gustav har mångårig erfarenhet av arbete inom informationssäkerhet med särskild inriktning på sekretessfrågor. Han utbildar och stödjer handläggare och arkivarier vid Stockholms stadsarkiv i sekretess- och informationssäkerhetsfrågor med fokus på hur lagstiftningen ska tillämpas i praktiken.
Fatmir Seremeti, föreläsare, entreprenör och elitidrottare. Med 85 000 följare på sociala medier och i mer än 1 000 föreläsningar har Fatmir delat med sig av insikter om motivation och ledarskap. Han inspirerar andra att övervinna hinder och uppnå sina mål genom sina unika erfarenheter som både paralympier och framstående entreprenör.
- Datum & tid: 11:30 den 8 april – 13:00 den 9 april 2025
- Plats: Westmanska palatset, Holländargatan 17, 111 60 Stockholm.
-
Pris: 5 300 kr (exkl moms)
Early Bird-pris: 4 600 kr (exkl moms) vid anmälan senast 16 december 2024. - Anmälan: Sista anmälningsdag är den 8 mars 2025. Anmälan är bindande men ersättare kan utses vid förhinder. Fakturering sker efter anmälan.
- Logi: Ombesörjes av deltagaren. Se karta över hotell i närheten.
Kontakta Ingrid Haraldsson, VD för Piku Utbildningar:
ingrid.haraldsson@piku.se | 073-353 00 94
I samband med Registrator- och Arkivariedagarna 2025 utser vi Årets Registrator eller Arkivarie 2025. Det kan vara någon som gjort storverk, som håller verksamheten flytande, lyfter upp sina kollegor eller gör arbetsplatsen lite bättre varje dag. Såväl stora prestationer som små gärningar i vardagen räknas, och det vill vi fira!
Sista dagen för att nominera är den 1 februari. Vinnaren, som presenteras under middagen den 8 april, vinner en övernattning för 2 personer inkl. frukost på valfritt Best Western-hotell i Sverige.
För mer information:
Kontakta Ingrid Haraldsson
ingrid.haraldsson@piku.se
073 3530094
Date
- 08 - 09 Apr 2025
Time
- 11:30 - 13:00
Cost
- Pris: 5 300 kr (exkl moms) Early Bird-pris: 4 600 kr (exkl moms) vid anmälan senast 16 december 2024
Location
Stockholm
- Sverige