Sök

Min Digitala Socialtjänst

Ett helt nytt verktyg för socialtjänsten

Välkommen på kostnadsfritt informationswebinar den 10 november!

Socialtjänstlagen är bra men realiteten handlar om kapacitetsbegränsningar. Vi kan göra utredningar snabbare och ibland digitalt, men kan utförarverksamheterna ta emot? Den nya Socialtjänstlagen bygger på tanken om att arbeta förebyggande, vara mer tillgänglig för alla medborgare och erbjuda insatser utan behovsbedömning. För detta behövs nya arbetssätt och digitala lösningar.

Det görs ca 420 000 orosanmälningar inom området barn & unga, per år i Sverige. Runt 50% leder till en utredning och knappt 15% leder till en faktisk insats. Det beror inte på att det saknas behov, utan störst anledning är att många har en negativ bild av socialtjänsten och inte är villiga att ta emot en insats. (Källa: Rapport från Socialstyrelsen “Anmälningar om barn som far illa eller misstänks fara illa 2021”)

Det finns ett tydligt behov av att avdramatisera bilden av socialtjänsten och sänka trösklarna för att ta emot stöd. Samtidigt ska man hantera utmaningarna för myndighetsutövning och öppenvård utifrån kapacitetsbegränsningarna.

Min Digitala Socialtjänst kan användas av:

  • alla kommuninvånare
  • barn, ungdomar och föräldrar som utifrån inkommen orosanmälan inte bedöms vara aktuella för en utredning
  • barn, ungdomar och föräldrar som utifrån inkommen orosanmälan bedöms vara i behov av att genomgå en enklare utredning och där risken att barnet/ungdomen ska fara illa bedöms som lägre
  • barn, ungdomar och föräldrar under pågående utredning
  • barn, ungdomar och föräldrar efter genomförd sedvanlig utredning dvs. på bistånd

Min Digitala Socialtjänst kan användas som:

  • en biståndsfri insats eller biståndsbedömd insats
  • ett komplement till annan insats
Målgrupp

Chefer inom socialtjänsten, socialsekreterare, familjerådgivare m fl intresserade.

Medverkande
Ingrid Haraldsson är entreprenör och företagare som driver Piku Utbildningarsedan 2001 och nu ansvarar för utvecklingen av Min DIGITALA SOCIALTJÄNST – ett helt nytt, digitalt verktyg som tas fram i nära samarbete med verksamma och erfarna familjerådgivare m fl.

 

Innehåll

Du får en presentation av hur verktyget MIN DIGITALA SOCIALTJÄNST kommer att fungera efter lansering i början av 2026:

  • Ca 100 inspelade, korta videos inom 12 olika områden och ett 20-tal övningar, möjlighet att ställa frågoroch svar samt Q&A-bank. Allt material är framtaget i nära samarbete med familjerådgivare utifrånbeprövad erfarenhet och forskning.
  • Socialtjänstreceptsocialsekreterarenförskriver” utifrån den enskildes behov och insatserna blir tillgängliga direkt, i digital form och dygnet runt. 
  • Familjerådgivarna får en lättare arbetsbörda och kan fokuserasärskilda ärenden och uppföljning av insatser.
  • Föräldrar, barn och unga kan rådgivning och samtidigt förbli anonyma.
  • Min Digitala Socialtjänst är tillgänglig dygnet runt, alla dagar
Delta

För mer information:

Kontakta Ingrid Haraldsson
ingrid.haraldsson@piku.se
073 3530094

Anmäl dig här
Du kan när som helst kontakta oss och begära att vi raderar dina uppgifter.

Datum

10 nov 2025
Passerat

Tid

14:00 - 14:45

Kostnad

Kostnadsfritt

Platser

Online

Få nyheter direkt i din mejl

Här kan du skriva upp dig för att få nyhetsbrev om Pikus kommande utbildningar. Du kan när som helst avregistrera dig eller ändra dina val.