Min Digitala Socialtjänst
Ett helt nytt verktyg för socialtjänsten
Socialtjänstlagen är bra men realiteten handlar om kapacitetsbegränsningar. Vi kan göra utredningar snabbare och ibland digitalt, men kan utförarverksamheterna ta emot? Den nya Socialtjänstlagen bygger på tanken om att arbeta förebyggande, vara mer tillgänglig för alla medborgare och erbjuda insatser utan behovsbedömning. För detta behövs nya arbetssätt och digitala lösningar.
Det görs ca 420 000 orosanmälningar inom området barn & unga, per år i Sverige. Runt 50% leder till en utredning och knappt 15% leder till en faktisk insats. Det beror inte på att det saknas behov, utan störst anledning är att många har en negativ bild av socialtjänsten och inte är villiga att ta emot en insats. (Källa: Rapport från Socialstyrelsen “Anmälningar om barn som far illa eller misstänks fara illa 2021”)
Det finns ett tydligt behov av att avdramatisera bilden av socialtjänsten och sänka trösklarna för att ta emot stöd. Samtidigt ska man hantera utmaningarna för myndighetsutövning och öppenvård utifrån kapacitetsbegränsningarna.
Min Digitala Socialtjänst kan användas av:
- alla kommuninvånare
- barn, ungdomar och föräldrar som utifrån inkommen orosanmälan inte bedöms vara aktuella för en utredning
- barn, ungdomar och föräldrar som utifrån inkommen orosanmälan bedöms vara i behov av att genomgå en enklare utredning och där risken att barnet/ungdomen ska fara illa bedöms som lägre
- barn, ungdomar och föräldrar under pågående utredning
- barn, ungdomar och föräldrar efter genomförd sedvanlig utredning dvs. på bistånd
Min Digitala Socialtjänst kan användas som:
- en biståndsfri insats eller biståndsbedömd insats
- ett komplement till annan insats
Chefer inom socialtjänsten, socialsekreterare, familjerådgivare m fl intresserade.
Du får en presentation av hur verktyget MIN DIGITALA SOCIALTJÄNST kommer att fungera efter lansering i början av 2026:
- Ca 100 inspelade, korta videos inom 12 olika områden och ett 20-tal övningar, möjlighet att ställa frågoroch få svar samt Q&A-bank. Allt material är framtaget i nära samarbete med familjerådgivare utifrånbeprövad erfarenhet och forskning.
- “Socialtjänst på recept” – socialsekreteraren “förskriver” utifrån den enskildes behov och insatserna blir tillgängliga direkt, i digital form och dygnet runt.
- Familjerådgivarna får en lättare arbetsbörda och kan fokusera på särskilda ärenden och uppföljning av insatser.
- Föräldrar, barn och unga kan få rådgivning och samtidigt förbli anonyma.
- Min Digitala Socialtjänst är tillgänglig dygnet runt, alla dagar.
- När? 10 november 2025, kl 14.00-14.45
- Plats? Webinar på Teams. Länk till mötet skickas ut 3 dagar i förväg.
- Anmälan: Senaste anmälningsdag är 7 november.
- Pris: Kostnadsfritt.
För mer information:
Kontakta Ingrid Haraldsson
ingrid.haraldsson@piku.se
073 3530094
Datum
- 10 nov 2025
- Passerat
Tid
- 14:00 - 14:45
Kostnad
- Kostnadsfritt
Platser
Online