Sök

Digital ärendehantering

Om kvalitetsarbete i praktiken

Med Ulrika Hjalmarsson

Kursen ska ge kursdeltagarna en förmåga att bättre kommunicera med exempelvis registratorer/dokumentcontrollers/systemförvaltare om vikten av en god systemförvaltning, genomtänkta registreringsrutiner, metadatahantering mm för hantering av digitala original som också ska vara sökbara i e-arkivet över tid. Fokus i kursen är att arbeta för en bättre kvalitet i de IT-system som används idag för att bland annat främja en bra återsökning av handlingar i slutarkivet.  

Syfte

Efter genomgången föreläsning ska deltagarna:

  • Förstå grunderna i digital ärendehantering
  • Kunna identifiera och använda relevanta metadata
  • Ha insikter i kvalitetskrav för skannade handlingar
  • Veta hur leveranser till e-arkiv fungerar
  • Kunna samverka för en effektiv och hållbar dokumenthantering

Föreläsningen ger en koncentrerad genomgång av nyckelaspekter inom digital ärendehantering för att stärka deltagarnas förståelse och samarbetsförmåga.

Målgrupp

Arkivarier, registratorer, nämndsekreterare m fl som arbetar med och berörs av e-arkivfrågor i sin kommun och har grundläggande kunskap om e-arkivering.

Medverkande
Ulrika Hjalmarsson, arkivarie med lång erfarenhet av kommunal arkivering på bl a Stockholms stadsarkiv. Ulrika är arkivarie i grunden men har under längre tid befunnit sig inom näringslivet i rollen som projektledare. På senare tid har hon arbetat som arkivarie med fokus på digitala arkivleveranser med leveransprocess/metod och kvalitetshöjande arbete som särskild inriktning.
Hon har också flerårig erfarenhet som verksamhetens objektledare för e-arkivet, Stockholms stad. Idag är Ulrika senior arkivarie i Nacka kommun samt också konsult inom arkiv- och informationsförvaltning

Innehåll

Denna föreläsning ger en översikt av digital ärendehantering och dess betydelse för säker och långsiktig informationshantering. Fokus ligger på vikten av god systemförvaltning, registreringsrutiner och metadatahantering för att säkerställa sökbarhet och tillgänglighet i e-arkivet.Föreläsningen ger exempel på kvalitetshöjande insatser i samverkan med andra yrkeskategorier inom kommunen.

 

I föreläsningen tar vi upp:

Digital ärendehantering – introduktion
  • Grundläggande begrepp
  • Roller och ansvarsfördelning

 

Effektiva rutiner och arbetsflöden
  • Informationshanteringsplanens betydelse
  • Väl strukturerade metadata och dess påverkan på återsökning/sökbarhet
  • Vikten av väl fungerande arbetsflöden och registreringsrutiner som stöd
Leverans till e-arkiv
  • Leveransförberedande arbete
  • Leveranskrav på information, born digital och skannad
  • Hur en digital arkivleverans leverans till e-arkiv kan gå till

 

Samverkan för effektiv dokumenthantering
  • Hur exempelvis objektledare, systemförvaltare, registratorer, nämndsekreterare och arkivarier kan samverka
  • Arbetet med kvalitetshöjande insatser och vad man gemensamt bör tänka på vid en övergång till digital ärendehantering
Delta

För mer information:

Kontakta Ingrid Haraldsson
ingrid.haraldsson@piku.se
073 3530094

Anmäl dig här
Anmälan är bindande, men om du får förhinder kan du utse en ersättare som tar din plats.

Fakturering

Du kan när som helst kontakta oss och begära att vi raderar dina uppgifter.

Datum

15 dec 2025

Tid

13:00 - 16:00

Kostnad

​2 900 kr exkl moms

Platser

Online

Få nyheter direkt i din mejl

Här kan du skriva upp dig för att få nyhetsbrev om Pikus kommande utbildningar. Du kan när som helst avregistrera dig eller ändra dina val.