Digital ärendehantering
Kursen ska ge kursdeltagarna en förmåga att bättre kommunicera med exempelvis registratorer/dokumentcontrollers/systemförvaltare om vikten av en god systemförvaltning, genomtänkta registreringsrutiner, metadatahantering mm för hantering av digitala original som också ska vara sökbara i e-arkivet över tid. Fokus i kursen är att arbeta för en bättre kvalitet i de IT-system som används idag för att bland annat främja en bra återsökning av handlingar i slutarkivet.
Efter genomgången föreläsning ska deltagarna:
- Förstå grunderna i digital ärendehantering
- Kunna identifiera och använda relevanta metadata
- Ha insikter i kvalitetskrav för skannade handlingar
- Veta hur leveranser till e-arkiv fungerar
- Kunna samverka för en effektiv och hållbar dokumenthantering
Föreläsningen ger en koncentrerad genomgång av nyckelaspekter inom digital ärendehantering för att stärka deltagarnas förståelse och samarbetsförmåga.
Arkivarier, registratorer, nämndsekreterare m fl som arbetar med och berörs av e-arkivfrågor i sin kommun och har grundläggande kunskap om e-arkivering.
Hon har också flerårig erfarenhet som verksamhetens objektledare för e-arkivet, Stockholms stad. Idag är Ulrika senior arkivarie i Nacka kommun samt också konsult inom arkiv- och informationsförvaltning
Denna föreläsning ger en översikt av digital ärendehantering och dess betydelse för säker och långsiktig informationshantering. Fokus ligger på vikten av god systemförvaltning, registreringsrutiner och metadatahantering för att säkerställa sökbarhet och tillgänglighet i e-arkivet.Föreläsningen ger exempel på kvalitetshöjande insatser i samverkan med andra yrkeskategorier inom kommunen.
- Grundläggande begrepp
- Roller och ansvarsfördelning
- Informationshanteringsplanens betydelse
- Väl strukturerade metadata och dess påverkan på återsökning/sökbarhet
- Vikten av väl fungerande arbetsflöden och registreringsrutiner som stöd
- Leveransförberedande arbete
- Leveranskrav på information, born digital och skannad
- Hur en digital arkivleverans leverans till e-arkiv kan gå till
- Hur exempelvis objektledare, systemförvaltare, registratorer, nämndsekreterare och arkivarier kan samverka
- Arbetet med kvalitetshöjande insatser och vad man gemensamt bör tänka på vid en övergång till digital ärendehantering
- När? 15 december 2025, kl 13.00-16.00
- Var? Delta digitalt via Pikus digitala lärplattform. Du får uppgifter för registrering och inloggning några dagar i förväg.
- Anmälan: Sista anmälningsdag är 15 november. Anmälan är bindande men du kan utse ersättare om du får förhinder att delta.
- Pris: 2 900 kr exkl moms. Priset avser en användarlicens, för en person. Om vi noterar att fler än en IP-adress (unik för varje dator) använder samma licens debiterar vi 6 000 kr ex moms per extra registrerad IP-adress. Avgiften faktureras efter anmälan. Utse gärna ersättare vid förhinder.
För mer information:
Kontakta Ingrid Haraldsson
ingrid.haraldsson@piku.se
073 3530094
Datum
- 15 dec 2025
Tid
- 13:00 - 16:00
Kostnad
- 2 900 kr exkl moms
Platser
Online