Nya tankar i rörelse

Kompetensutveckling och inspiration för Sveriges offentliga sektor

Future & Welfare 2022

Detta är rubriken

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Detta är rubriken

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Detta är rubriken

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Kom igång i Piku Ondemand

  • Hur får jag tillgång till Piku Ondemand?

    När du har köpt en enskild utbildning eller när din arbetsplats har köpt in ett kurspaket lägger vi in din e-postadress i Piku Ondemand-plattformen. Du som är användare får då ett automatiskt välkomstmejl från domänen @onlineacademy.se med en länk där du kan gå in och välja ett lösenord. När detta är klart är du redo att börja!

    (Observera att detta mejl ibland hamnar i skräpposten, så leta där om du inte hittar mejlet.)

  • Jag har loggat in för första gången, vad ska jag göra nu?

    Första gången du loggar in rekommenderar vi att du börjar med att gå till fliken Mina uppgifter i vänsterkolumnen. Här kan du dubbelkolla att ditt namn är inlagt och rättstavat, att din e-postadress stämmer osv.

  • Var loggar man in i plattformen?

    Du loggar in i plattformen på https://piku.onlineacademy.se. Observera att det inte ska vara något ”www” i adressen, då hamnar du fel.

  • Jag kan inte hitta inbjudningsmejlet till plattformen

    Ibland hamnar de automatiska mejlen från plattformen i skräpposten, så börja med att titta där. Leta efter mejl från domänen @onlineacademy.se. Om du inte hittar mejlet kan du gå till https://piku.onlineacademy.se och klicka på Glömt Lösenord, så får du ett nytt mejl som låter dig välja ett nytt lösenord. Om inte heller mejlet med återställningslänken kommer fram, kan du:

    a) Be en administratör på din arbetsplats att ändra ditt lösenord (gäller enbart för kurspaket-kunder)
    b) Kontakta oss på info@piku.se

  • Hur kan jag ändra mitt namn i plattformen?

    När du är inloggad i plattformen finns en flik i vänsterkolumnen som heter Mina Uppgifter. Här kan du ändra ditt namn, t.ex. om något är felstavat eller om du bytt namn.

  • Hur ändrar jag min e-postadress eller lösenord i plattformen?

    På fliken Mina uppgifter i vänsterkolumnen kan du byta din e-postadress eller ditt lösenord. Om du har problem med att logga in pga felaktiga uppgifter kan du:

    a) Be en administratör på din arbetsplats att redigera dina uppgifter (gäller enbart för kurspaket-kunder)
    b) Kontakta oss på info@piku.se

  • Gå kurser i Piku Ondemand

  • Hur startar man en kurs i Piku Ondemand?

    Du startar en kurs i Piku Ondemand genom att gå till fliken Mina kurser i vänsterkolumnen och leta upp kursen du vill gå. Klicka på Visa om du vill gå till utbildningsöversikten innan du startar, eller sätt igång direkt på play-knappen.

  • Vad är kursmoduler?

    Kursmoduler är delmoment i våra kurser. Vissa består bara av en inspelning medan andra moduler kan innehålla quiz, utbildningsmaterial eller liknande. Kursmodulerna i sig är indelade i steg som du navigerar mellan med pilarna till höger och vänster när du är inne i modulen.

  • Hur genomför man en kursmodul?

    På utbildningsöversikten för en kurs kan du se alla moduler och välja den du vill gå. Ofta behöver du göra modul 1 för att komma åt modul 2 och så vidare. Starta en modul genom att klicka på play-knappen.

    När du är inne i en modul finns några saker att ha koll på. Det finns en räknare i vänstra översta hörnet som visar vilket steg du är på i kursmodulen. Nedanför modulinnehållet finns pilar som du använder för att navigera mellan stegen. När du är klar med innehållet i det första steget klickar du alltså på pilen till höger för att komma till nästa, och så vidare. När alla steg är klara kommer du till en resultatsida som visar hur du gjort ifrån dig på denna modul. Du måste klicka dig fram till denna resultatsida för att du ska bli registrerad som klar med denna modul, även om det bara är 1 steg i modulen.

    Längst upp till höger i fönstret finns en knapp som heter stäng modul som tar dig tillbaka till utbildningsöversikten. Denna knapp kan du använda när du vill pausa och fortsätta en annan gång, eller när du är klar med modulen (= har gått igenom alla steg och kommit till resultatsidan).

  • Jag fick inte tillräckligt många rätt på ett quiz, vad gör jag nu?

    Ingen fara! Om du inte fick tillräckligt många rätt på ett quiz kan du göra om modulen så många gånger som du behöver. Starta om modulen genom att klicka på play-knappen i utbildningsöversikten. Du får nu en fråga om du vill fortsätta där du slutade. Klicka på Nej, så kommer du tillbaka till början. Om det finns en film i modulen behöver du inte se den igen, du kan bara klicka förbi den med pilarna om du vill hoppa direkt till quizet.

  • Jag har gjort alla steg i en modul men jag kommer ändå inte åt nästa modul

    Detta är troligtvis på grund av att du inte har klickat dig igenom alla steg och kommit fram till resultatsidan innan du stängt modulen. Gå tillbaka till modulen, och klicka Ja på frågan om du vill fortsätta där du slutade. Klicka nu på pilen till höger tills du kommer till resultatsidan. Nu kan du stänga modulen och borde ha fått tillgång till nästa modul.

  • Hur får man ut diplom på en kurs?

    När du är klar med en kurs flyttar den från Mina kurser-fliken till Min historik i vänsterkolumnen. Här ser du dina slutförda kurser och kan ladda ned diplom i pdf-format. Observera att du inte behöver göra detta för att du ska få godkänt för kursen eller för att dina chefer ska se ditt resultat; detta är bara en extra funktion utifall att du vill ha ett dokument som du kan skriva ut.

  • Finns det quiz i alla kurser?

    Vi arbetar kontinuerligt med att lägga in quizfrågor på de flesta av våra utbildningar, med några undantag. Exempelvis lägger vi inte in quiz i våra konferenser eller i så kallade ”spaningar” som handlar om nya lagstiftningar eller utredningar.

  • Piku Ondemand för administratörer

  • Vad är en administratör?

    I plattformen finns 2 sorters användare. Det finns elever som kan gå kurser som de är tilldelade, och så finns administratörer som har den extra behörigheten att hantera andra användare och se statistik över kurserna. Administratörsrollen används för kunder som är en större grupp personer, t.ex. när en arbetsplats köper in kurspaket till många anställda. Personer som får rollen administratör kan vara enhetschefer, projektledare m.fl. som vill kunna följa sina medarbetares aktivitet i plattformen. Administratören blir tilldelad en grupp medarbetare som hen kan administrera, och denna grupp kan vara hur stor eller liten som helst. Flera administratörer kan också dela på samma grupp.

  • Vad kan en administratör göra?

    En administratör kan:

    • hantera användare i sin grupp (t.ex. ändra namn, e-postadress osv)
    • se statistik över kurserna i plattformen på individ-och gruppnivå
    • ta bort användare
    • hjälpa användare att ändra lösenord om de har problem att logga in
    • gå utbildningar och kurser, precis som vanliga elever
  • Jag är administratör. Hur kommer jag åt administratörsvyn?

    När du är inloggad i plattformen ska du se en knapp längst ned till vänster som heter Adminvy. Klicka här så kommer du in i plattformens ”baksida” där du kommer åt alla administrativa funktioner. Du kan gå tillbaka till den vanliga plattformen genom Användarvy i vänsterkolumnen.

  • Var kan jag se statistik i plattformen?

    Du hittar detta under fliken Statistik i vänsterkolumnen. Här kan du se sammanställd statistik för alla kurser och medarbetare, eller gå in på en specifik kurs för att se detaljer om hur många som har startat den, blivit godkända osv.

  • Var kan jag hantera mina medarbetares profiler i plattformen?

    Du hittar denna funktion i vänsterkolumnen under Hantera användare. Här kan du söka efter en specifik medarbetare eller se en översikt över alla som du administrerar. För att redigera en specifik medarbetare klickar du på Visa till höger om deras namn i listan.

  • Kan jag se hur det går för en specifik medarbetare i en specifik kurs?

    Ja, detta kan du göra på två olika sätt. Du kan antingen gå till Statistik-sidan och gå in på en specifik kurs för att där klicka på en av deltagarna i listan. Du kan också söka reda på medarbetaren i Hantera Användare, klicka på medarbetaren och sedan klicka på Visa bredvid en specifik kurs på medarbetarens sida.

  • Kan jag lägga till och ta bort medarbetare i plattformen, t.ex. när någon slutar eller blir anställd?

    Ja, du kan ta bort användare själv genom att gå till användaren, välja Redigera användare och klicka på Radera användare längst ned.

    Du kan som standard dock inte lägga in nya användare, vi på Piku är de enda som kan göra detta (om vi inte har kommit överens om något annat med er). När en ny person ska ha tillgång till kurserna ni har beställt kan ni mejla oss deras e-post och namn, så lägger vi in dem snabbt och enkelt.

  • En av mina medarbetare har problem att logga in. Vad kan jag göra?

    Gå in på Hantera användare och sök reda på medarbetaren genom sökfunktionen. Klicka på Visa när de dyker upp och därefter på Redigera användare. Här kan du korrigera deras e-postadress eller ge dem ett tillfälligt lösenord som de kan använda för att logga in själva.

  • En av mina medarbetare verkar inte ha fått inloggning till plattformen.

    Börja med att be dem leta i sin e-post efter mejl från domänen @onlineacademy.se, även i skräppost-mappen. Om de inte hittar mejlet har du 3 alternativ:

    a) Be dem gå in på http://piku.onlineacademy.se och klicka på Glömt lösenord
    b) Gå in på Hantera användare, sök reda på medarbetaren och ge dem ett tillfälligt lösenord som de kan använda för att logga in.
    c) Om ovan lösningar inte fungerar kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Hur ändrar jag en medarbetares e-postadress, lösenord eller liknande?

    Gå in på Hantera användare och sök reda på medarbetaren genom sökfunktionen. Klicka på Visa när de dyker upp och därefter på Redigera användare. Här kan du korrigera deras e-postadress eller ge dem ett tillfälligt lösenord som de kan använda för att logga in själva.

  • Högst upp på statistik-sidan finns en blå panel med en siffra över antalet deltagare. Varför är den så hög?

    Siffran i den blå panelen är en sammanställning av antalet deltagare x antalet kurser = så kallade kurslicenser. Vi är medvetna om att det är missvisande att det står Deltagare under siffran, men det är tyvärr inget vi kan ändra då företaget som byggt plattformen vill ha det så.

  • Jag borde vara administratör men jag har ingen knapp för administratörsvyn.

    Om du saknar knapp till administratörsvyn betyder det att du inte har fått rollen som administratör. Detta kan vara ett misstag, eller så är det som det ska. Börja med att prata med din närmaste chef om du är osäker. När du vill få rollen som administratör, kontakta oss och berätta vilken användargrupp du vill bli tilldelad så fixar vi det.

  • Övriga frågor

  • Kan jag använda Piku Ondemand på flera olika enheter?

    Ja, du kan använda inloggningen på alla dina datorer och mobiler. Notera dock att din inloggning är personlig och enbart får användas av dig. Om vi ser att inloggningen används på fler enheter än bara en person rimligtvis kan använda sig av, kommer vi att undersöka om din inloggning har delats med andra och i så fall lägga på en straffavgift.

  • Kan jag använda Piku Ondemand i mobilen?

    Ja, plattformen är responsiv och går därför att använda på allt från datorer till surfplattor och mobiler.

  • Hur länge har man tillgång till kurser i plattformen?

    Om du har köpt kurser som ensamma utbildningar, har du tillgång till respektive kurs i 1 månad.
    Om din arbetsplats har köpt in kurspaket har ni tillgång till detta i 1 år från och med ett överenskommet datum.

  • Min arbetsplats har köpt in kurspaket men vi skulle vilja lägga till fler utbildningar

    Det går jättebra att bygga på fler kurser i plattformen! Kontakta Ingrid Haraldsson, VD för Piku på ingrid.haraldsson@piku.se så löser vi det.

  • Vem har byggt plattformen?

    Piku administrerar allt innehåll i plattformen, men själva programmet är byggt av den svenska utvecklingsbyrån Tictac Interactive. Om du har frågor och funderingar om plattformen ska du i första hand vända dig till oss på Piku.

  • Få nyheter direkt i din mejl

    Här kan du skriva upp dig för att få nyhetsbrev om Pikus kommande utbildningar. Du kan när som helst avregistrera dig eller ändra dina val.